zaterdag 18 januari 2014

muzische groei

De doelen die ik al (deels) bereikt heb.
 
·         beseffen en aanvaarden dat de smaak en de stijl van mensen verschilt
 
Iedereen heeft een andere stijl en smaak, daarom is het belangrijk dat je openstaat voor verschillende smaken en stijlen. Toen ik nog heel klein was, telde enkel mijn eigen smaak en stijl. Ondertussen ben ik op dit gebied veel wijzer geworden. Ik besef, aanvaard en respecteer dat mensen een verschillende smaak en mening hebben. Ik probeer hier tijdens mijn lessen ook voldoende op in te spelen.

Ik vind het belangrijk dat verschillende muzische domeinen aan bod komen in de lagere school. Bij een stage leer je de leerlingen na enkele dagen beter kennen. Sommige vinden muziek leuk en andere houden meer van drama. Om alle leerlingen te prikkelen en te motiveren maak in mijn lessen gebruik van de verschillende muzische domeinen. Tijdens de les vraag ik ook de mening van kinderen over een bepaald thema, de kinderen hebben vaak een verschillende kijk op een eenzelfde thema. Ik vind het zeer interessant om hierop in te spelen en om de mening van de kinderen hierover te horen. Ik probeer de kinderen al aan te leren dat ze de verschillende smaken van elkaar moeten aanvaarden en er respect voor moeten opbrengen.

·         de leefwereld van kinderen op een muzische wijze benaderen

Tijdens mijn stage probeer ik de leerlingen zoveel mogelijk te betrekken bij de verschillende muzische domeinen. Ik hou rekening met het onderwerp en zorg ervoor dat het aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. Ik observeer zeer goed omdat ik het belangrijk vind om te weten wat de leerlingen graag doen/ minder graag doen, wat ze goed kunnen en wat ze minder goed kunnen. Bv: welke leerlingen er in de muziekschool zitten, welke leerlingen graag naar het theater gaan, welke er graag dansen, welke leerlingen er goed kunnen tekenen of welke leerlingen er helemaal niet van muzo houden. Die informatie kan ik gebruiken bij de lessen om in te spelen bij de interesses van de leerlingen en hun leefwereld. De leerlingen voldoende uitdagen is hierbij ook zeer belangrijk. Tijdens de muzische lessen mogen de leerlingen hun ook eigen inbreng geven bv: zelf bewegingen uitvinden bij een lied, …..

Dit doel kan blijven groeien doorheen de stages en ervaringen die ik beleef.
 
·         het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over het eigen muzisch handelen en dat van anderen, en dat evalueren in een genuanceerde taal

Over mijn eigen muzisch handelen kan ik zeer goed reflecteren, ik probeer mijn handelen altijd met een kritische blik te bekijken. Gedurende mijn stage periodes evalueer ik constant mijn eigen muzisch handelen. De tips die ik van andere mensen krijg tijdens mijn stage, neem ik altijd ter harte. Ik zie deze tips als een extra steun en zeker niet als kritiek. Ik heb mijn Muzo koffer ook al uitgetest bij de kinderen van het eerste leerjaar. Nadien heb ik al mijn handelingen en de werking van de muzo koffer kritisch geanalyseerd en bijgestuurd indien nodig. Het zit in mijn karakter om zeer perfectionistisch te zijn, ik ben zeer kritisch voor mijn eigen werk. Doorheen de laatste jaren ben ik ook extra kritisch geworden, sommige mensen zeggen zelfs dat ik soms TE kritisch ben voor mezelf. Ik zie dit eerder als een positief punt, omdat ik wil dat alles altijd goed is.
Soms ben ik ook te kritisch voor het handelen anderen, maar doorheen de jaren heb ik tijdens o.a. groepswerken en toonmomenten geleerd om hier milder in te zijn.


De doelen waar ik dit semester intensief aan wil werken:

·         op een actieve manier participeren aan het culturele leven

Als ik in de lager school zat, heb ik zes jaar lang tekenschool gevolgd. Elke woensdagnamiddag keek ik uit naar de tekenles. In het middelbaar ben ik helaas moeten stoppen met de tekenschool, omdat ik dit niet meer kon combineren met mijn schoolwerk.

Naast de tekenschool heb ik ook 2 jaar gedanst bij Clapaja, vanaf het 4de leerjaar tot het 6de leerjaar. Ik vond dansen zeer leuk, maar toen mijn danslerares stopte, ben ik ook gestopt.

Vroeger ging ik weinig naar culturele evenementen zoals toneel of theater. Dit jaar kregen we van de school de opdracht om verschillende culturele evenementen bij te wonen. In het begin stond ik hier niet voor te springen, maar ondertussen heb ik al enkele voorstellingen bezocht zoals een musical, een theatervoorstelling, musea, ..  dit heb ik als zeer positief ervaren. Ik heb ook veel bewondering voor de mensen die meespelen in culturele voorstellingen. Enkele weken geleden ben ik naar een opera gaan kijken van enkele van mijn klasgenoten. Ik was onder de indruk van hun prestatie. In de toekomst ga ik zeker meer culturele voorstellingen bijwonen. Daarnaast wil ik, dit of volgend jaar, eens meespelen in een culturele voorstelling, zoals bijvoorbeeld een kindertheater of een dansvoorstelling. Mijn klasgenoten geven mij ook een extra stimulans om meer te participeren aan het culturele leven. Ze nodigen mij uit bij culturele voorstellingen en ze leren mij ook de leefwereld kennen. Vroeger had ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord van Belcanto, het toneelgezelschap. Ik wil ook graag de draad terug opnemen met de dansles, zodat ik een betere basis heb om mee te spelen in een dansvoorstelling.


Dit is nog één van mijn zwakke punten, hieraan ga ik in de toekomst nog meer moet werken en nog meer openstaan voor de prikkels die ik tegenkom. In mijn vorige opleidingen was er geen plaats voor Muzo, ik heb namelijk Toerisme gestudeerd, ik had wel veel kennis op het vlak van cultuur. Ik heb in Muzo wel al enige vooruitgang geboekt de laatste jaren. Vroeger was ik minder te vinden voor bv. een theaterstuk of een toneel, maar de laatste tijd sta ik hier steeds meer voor open. Dit komt ook omdat ik nu meer bezig ben met theater en toneel, ik heb de laatste maanden verschillende voorstelling bijgewoond. Ik merk dat ik steeds meer geprikkeld ben voor dit soort muzische vormen, de opleiding heeft mij al enorm geholpen om hierin te verbeteren.

Ik merk ook een grondige verandering in mijn alledaags leven van de prikkels die ik ontvang. Als ik bv. rondloop in het park of op het straat denk ik steeds meer: ‘zou dit niet leuk zijn om in mijn lessen te verwerken?’.

·         impressies en ervaringen uitdrukken vanuit onze eigen leefwereld

Dit is mijn laatste werkpunt. Ik heb nog niet zoveel ervaring om vanuit mijn eigen muzische kennis ervaringen of impressies met anderen (leerlingen) te delen. Ik moet hierin nog groeien en dat kan enkel door nog meer bezig te zijn met muzo. Ik volg al verschillende workshops van beeld, drama, muziek en media. Door deze workshops krijg ik meer inzicht en ervaring en ben ik ook meer in staat om mijn opgedane ervaring te delen met anderen. Ik ga ook meer naar culturele voorstellingen, dat helpt mij ook enorm. Een grote muzische bagage kan goed van pas komen tijdens mijn komende stage periodes. Ik wil nog meer met muzo bezig zijn in de toekomst, zodat ik meer impressies en ervaringen vanuit mijn eigen leefwereld kan vertellen. De verschillende muzische workshops hebben mij geprikkeld. Dit is een doel waar ik altijd in zal verder groeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten